وظیفهی مدیریت کارگاه چیست؟
مدیریت کارگاه در پروژههای Construction برعهده سرپرست کارگاه است که مسئول کنترل چهار منبع اصلی در اجرای هر پروژه ساختمانی شامل: نیروی کار، مصالح، ماشین آلات و بودجه بوده و مسئولیت اصلی کارگاه را هم بر عهده دارد و باید به صورت رسمی توسط پیمانکار به دستگاه نظارت یا کارفرما معرفی شود و صلاحیت فنی، اخلاقی ایشان به تایید کارفرما و یا نماینده وی برسد.
رئیس کارگاه مسئول کنترل چهار منبع اصلی در اجرای هر پروژه ساختمانی شامل:
- نیروی کار
- مصالح
- ماشین آلات
- بودجه
است که مسئولیت اصلی کارگاه را بر عهده داشته و باید به صورت رسمی توسط پیمانکار به دستگاه نظارت یا کارفرما معرفی شود و صلاحیت فنی ، اخلاقی ایشان به تایید کارفرما و یا نماینده وی برسد.
به همین دلیل رئیس کارگاه به عنوان کلیدی ترین نفر در کارگاه به نمایندگی از پیمانکار نقش به سزایی در پیشبرد پروژه ها دارد.
سرپرست کارگاه ساختمانی
سرپرست کارگاه ساختمانی در پروژه های عمرانی باید با یک سری از فنون آشنایی داشته و حتی امکان، تخصص نیز داشته باشد، پس باید در فنونی مثل: برقکاری ساختمان، جوشکاری و رانندگی با ماشین آلات آشنایی کافی داشته و در سایر امور نظیر آرماتور بندی و نقشه برداری و کار با انواع دوربین های مخصوص نقشه برداری و ابزار و ادوات عمرانی و تعمیرات آن ها نیز وارد باشد.
۲۰ وظیفهی مهم برای سرپرست کارگاه
۱- وظیفه اصلی رئیس کارگاه در پروژه های متوسط به بالا کنترل زمان، هزینه، کیفیت و مدیریت قراردادهاست
۲- پیش بینی و تامین مصالح مورد نیاز پروژه و کنترل میزان مصرف
۳- برآورد هزینه های اجرایی پیش بینی شده ساخت و انطباق آن با هزینه های فعلی
۴- مسئول کنترل کیفیت عملیات اجرایی و مسئول برقراری ایمنی کارگاه
۵- تنظیم برنامه عملیات اجرایی کارگاه بر اساس برنامه زمان بندی با مدیر پروژه
۶- مشارکت در جهت کنترل تعداد جنس خریداری شده و تناسب آن با نیاز پروژه
۷- همکاری با مدریت پروژه برای تهیه طرح تاسیسات کارگاهی، خدمات کارگاه، ایمنی و شناخت
۸- ملاحظات توالی و ترتیب کار اجرایی و پایش اجرای واقعی در مقایسه با اجرای فعلی
۹- کنترل پیشرفت فیزیکی و مالی پروژه و انعکاس موارد متناقض در هر مورد
۱۰- تعیین صلاحیت پیمانکاران دسته دوم به لحاظ نیروی کار، ساعت کار و تعهدات اجرایی
۱۱- نظارت بر نحوه عملکرد پیمانکاران دسته دوم درباره خرید ، توزیع و تحویل مصالح
۱۲- تهیه گزارش روزانه پیشرفت فیزیکی و حجم عملیات انجام شده و ثبت وقایع کارگاهی
۱۳- مستند سازی و ارائه گزارش توصیفی در خصوص شرایط اقلیمی
۱۴- تهیه صورت مجلس کارگاهی درباره مصالح وارد شده به کارگاه
۱۵- تهیه صورت مجلس کارگاهی درباره احجام کار انجام شده و تطابق آن با نقشه ها
۱۶- اخذ دستور کار برای کارهای خارج از قرارداد
۱۷- تهیه مستندات درباره موارد مبهم و ناقص نقشه ها و ارائه به کارفرما، با ثبت تاریخ تسلیم، تایید ، تهیه و پیگیری صورت وضعیت های موقت و نحوه وصول آن
۱۸-انجام جرایم و اعمال هزینه هایی که باید به حساب پیمانکاران دسته دوم لحاظ شود
۱۹- مسئول حافظت فیزیکی از کارگاه و اموال ۲۰-مدیریت و ارتباط، سرپرست کارگاه باید توانایی انتقال وظایف و فن بیان لازم جهت تفهیم درست و به موقع پرسنل خود و پیمانکاران را داشته باشد.