• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024

اخبار ویژه

چکیده صورتجلسه ۱۲۴ ام هیئت مدیره سال ۱۴۰۱ خورشیدی گزیده سخنان دبیر انجمن سازندگان در جلسه ی مشترک با سازمان نظام مهندسی خطاب به مجریان ذیصلاح مراسم تجلیل از مجریان برتر ۱۴۰۰ و کارشناسان نظارت و مدرسین ورکشاپ ها گزیده سخنان جناب آقای مهندس محمدحسین فرزی ، دبیر محترم انجمن سازندگان مسکن و ساختمان استان قم گزیده سخنان جناب آقای مهندس امین مقومی ، رئیس محترم سازمان نظام مهندسی مسکن و ساختمان استان قم توصیه های جناب آقای مهندس اسماعیل اسدی ، رئیس اداره توسعه مهندسی و نظارت اداره کل راه و شهرسازی استان قم مراسم بزرگداشت روز مهندس و سومین سالروز تاسیس انجمن مجریان ذیصلاح مورخ ۱۴۰۰/۱۲/۵ چکیده ی صورتجلسه شماره ۸۲ هیئت مدیره دوم جدول حداقل تعرفه مجری ذیصلاح ۱۴۰۳ جلسه تقدیر از کارشناسان نظارت در سال ۱۴۰۲ چکیده ی صورتجلسه شماره ۸۱ هیئت مدیره دوم چکیده ی صورتجلسه شماره ۸۰ هیئت مدیره دوم چکیده ی صورتجلسه شماره ۷۹ هیئت مدیره دوم چکیده ی صورتجلسه شماره ۷۸ هیئت مدیره دوم برگزاری ورکشاپ “نمای خشک با محوریت آموزش نصب سنگ اسلب”

29

سوالات متداول در مورد مهندس مجری ذیصلاح

  • کد خبر : 1683
  • ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۹
سوالات متداول در مورد مهندس مجری ذیصلاح

۱) آیا مجری ذیصلاح می‌تواند با مرجع صدور پروانه و سازمان استان مکاتبه کند ؟ برخلاف تصور و باور اغلب مهندسان که اعتقاد دارند با توجه به اینکه مجری مسئول اجرای ساختمان است و نمی‌تواند مکاتباتی اعم از گزارش تخلف و … را صادر کند ، در اینجا عرض می‌کنم در مواردی که مالک رأساً […]

انجمن مجریان ذیصلاح استان قم

۱) آیا مجری ذیصلاح می‌تواند با مرجع صدور پروانه و سازمان استان مکاتبه کند ؟

برخلاف تصور و باور اغلب مهندسان که اعتقاد دارند با توجه به اینکه مجری مسئول اجرای ساختمان است و نمی‌تواند مکاتباتی اعم از گزارش تخلف و … را صادر کند ، در اینجا عرض می‌کنم در مواردی که مالک رأساً و شخصاً عملیات اجرایی را برخلاف قرارداد و قوانین حاکم برعهده‌ گرفته و انجام می‌دهد ، مجری می‌تواند بر اساس مکاتبات خود اعم از :

الف) دستور کار به مالک

ب) دستور کار به پیمانکاران جزء

پ) گزارش به ناظر مربوطه و ناظر هماهنگ‌کننده

ت) گزارش تخلف به شهرداری و سازمان استان و سایر مراجع ذی‌ربط ، بار مسئولیت خود را تا حد بسیار زیادی کاهش دهد . 

متن زیبا
انجمن مجریان ذیصلاح استان قم

۲) عمده مکاتبات مهندس مجری چیست؟

غالب مکاتبات مهندس مجری می‌تواند در قالب دستورکارها به مالک و پیمانکاران جزء انجام شود .

۳) مجری ذیصلاح چگونه می‌تواند قرارداد خود را فسخ کند؟

درصورتی‌که مجری احساس می‌کند که تخلفت مالک ازحدگذشته و امکان درگیر شدن مجری در مباحث حقوقی و حتی کیفری وجود دارد و مالک نیز به دستورکارهای مجری اهمیت نمی‌دهد ، می‌تواند بر اساس مکاتبات انجام‌شده و بندهای قراردادی ، درخواست فسخ خود را به سازمان استان ، مرجع صدور پروانه ، مالک و ناظر هماهنگ‌کننده ارائه کرده و بعد از طی مراحل قانونی و رأی هیئت داوری ، قرارداد را فسخ کرده و از کار خارج شود .

۴) مسئول کنترل عملکرد مجری کیست؟

مطابق مبحث دوم مقررات ملی ، مهندس ناظر مسئول کنترل عملکرد مجری ساختمان می‌باشد .

مهندسی عمران چیست و چگونه می توان یک مهندس عمران شد
انجمن مجریان ذیصلاح استان قم

۵) در ساختمان‌هایی که مجری حضور ندارد، وظیفه مجری بر عهده کیست؟

در صورتیکه بر اساس ضوابط و توافقات بین سازمان استان و شهرداری ، نیازی به حضور مجری در کارگاه وجود نداشته باشد ، مسئولیت‌های مجری بر عهده مالک یا سازنده خواهد بود . اما همچنان مهندس ناظر می‌بایست عدم حضور مجری را در گزارشات خود ذکر کند .   

۶) آیا مالک می‌تواند مجری ساختمان خود باشد؟

در صورتیکه مالک دارای پروانه اجرای ساختمان باشد ، می‌تواند به‌عنوان مجری ملک خود معرفی‌شده و نام ایشان نیز در پروانه قید شود .

۷) در صورتیکه پروژه‌ای که تحت نظارت ما اجرا می‌شود ، مجری نداشته و مالک درخواست برگه شروع بکار را دارد ، وظیفه من به‌عنوان مهندس ناظر چیست؟

در این مقوله نظرات متعددی وجود دارد اما به نظر اینجانب اگر پروانه ساختمانی صادرشده ، بهتر است مجوز شروع بکار را صادر و بلافاصله بعد از شروع عملیات ساختمانی توسط فرد فاقد صلاحیت ، این مورد را گزارش کرده و در صورت نیاز  به دلایل ایمنی ، دستور توقف عملیات ساختمانی صادر گردد . ” مجری صاحب صلاحیت در کارگاه حضور ندارد ” 

۸) اگر ناظر در گزارش‌های خود ، به عدم حضور مجری در ساختمان اشاره نکند چه تبعاتی می‌تواند داشته باشد؟  

گزارش نکردن عدم حضور مجری ذیصلاح توسط ناظر ، یعنی ناظر تائید کرده که اجرا توسط مجری انجام‌شده و در صورت بروز حادثه ، وقتی در محاکم قضایی از مجری مدارک احراز صلاحیت درخواست می‌شود و ایشان پاسخی برای گفتن ندارد ، درصدی از تقصیر به دلیل عدم اطلاع‌رسانی به‌موقع و گزارش خلاف واقع به ناظر اختصاص خواهد یافت . چراکه مطابق قانون مجازات اسلامی ، ناظر به وظایف خود که گزارش دادن بوده عمل‌نکرده است .  

۹) اغلب سازندگان انتظار دارند مجری ساختمان بعد از انعقاد قرارداد ، هیچ دخالتی در روند اجرا نداشته باشد ( مجری سوری ) در این شرایط مجری چه اقدامی می‌تواند داشته باشد؟

متأسفانه این موضوع در بسیاری از پروژه‌های ساختمانی دیده می‌شود و مالک انتظار دارد که مجری پس از دریافت حق‌الزحمه خود ، به‌هیچ‌عنوان به پروژه سرکشی نکند . اما مهندسان مجری اگر بدانند چه عاقبتی در صورت بروز حادثه در انتظار آنان است ، حتی یک ساعت کارگاه را ترک نمی‌کنند .
در صد تقصیر مجری در پروژه‌های ساختمانی ، بیشترین درصد می‌باشد .
پس توصیه می‌شود : در صورت عدم تمکین مالک از مجری و اجرای ساختمان به‌صورت خلافدار ، از روشی که برای فسخ قرارداد گفته شد عمل کرده و از پروژه خارج شوند یا لااقل با ابلاغ مکاتبات مربوطه به مالک یا سازنده ، درصد تقصیر خود را کاهش دهد.

۱۰) بیمه‌نامه مناسب برای مهندسان مجری وجود دارد؟

مجری می‌تواند از دو روش اقدام به بیمه کردن مسئولیت خود نماید :
الف ) خرید بیمه مسئولیت حرفه‌ای مهندسین مجری
ب ) صحبت با مالک و ثبت‌نام مجری در بیمه‌نامه مسئولیت مدنی کارفرما در قبال کارکنان به‌عنوان سایر بیمه‌گزاران . در این صورت حتماً سقف تعهدات بیمه را در کلوزهای مختلف افزایش دهید .

میزان درآمد مهندسین عمران
با ما همراه باشید…

لینک کوتاه : https://mojryanzisalah.ir/?p=1683

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.