• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024

اخبار ویژه

چکیده صورتجلسه ۱۲۴ ام هیئت مدیره سال ۱۴۰۱ خورشیدی گزیده سخنان دبیر انجمن سازندگان در جلسه ی مشترک با سازمان نظام مهندسی خطاب به مجریان ذیصلاح مراسم تجلیل از مجریان برتر ۱۴۰۰ و کارشناسان نظارت و مدرسین ورکشاپ ها گزیده سخنان جناب آقای مهندس محمدحسین فرزی ، دبیر محترم انجمن سازندگان مسکن و ساختمان استان قم گزیده سخنان جناب آقای مهندس امین مقومی ، رئیس محترم سازمان نظام مهندسی مسکن و ساختمان استان قم توصیه های جناب آقای مهندس اسماعیل اسدی ، رئیس اداره توسعه مهندسی و نظارت اداره کل راه و شهرسازی استان قم مراسم بزرگداشت روز مهندس و سومین سالروز تاسیس انجمن مجریان ذیصلاح مورخ ۱۴۰۰/۱۲/۵ چکیده ی صورتجلسه شماره ۸۲ هیئت مدیره دوم جدول حداقل تعرفه مجری ذیصلاح ۱۴۰۳ جلسه تقدیر از کارشناسان نظارت در سال ۱۴۰۲ چکیده ی صورتجلسه شماره ۸۱ هیئت مدیره دوم چکیده ی صورتجلسه شماره ۸۰ هیئت مدیره دوم چکیده ی صورتجلسه شماره ۷۹ هیئت مدیره دوم چکیده ی صورتجلسه شماره ۷۸ هیئت مدیره دوم برگزاری ورکشاپ “نمای خشک با محوریت آموزش نصب سنگ اسلب”

15

اشکالات اجرایی در ساختمان?

  • کد خبر : 1674
  • ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۴
اشکالات اجرایی در ساختمان?

۱-عبور لوله های تاسیسات از درز انقطاع ممنوع می باشد. درز انقطاع به منظور جلوگیری از خسارت ﻭ ﮐﺎﻫﺶ ﺧﺮﺍﺑﯽ ﻧﺎﺷﯽ ﺍﺯ ﺿرﺑﻪ ساختمان های ﻣﺠﺎﻭﺭ ﺑﻪ ﯾﮑﺪﯾﮕﺮ در زمان زلزله ایجاد می گردد. عبور یا نصب هرگونه تاسیسات خصوصا عبور لوله های تاسیساتی از درز انقطاع ممنوع است . چرا که در زمان زلزله تراز های مختلف از ساختمان دامنه نوسانات مختلفی […]

۱-عبور لوله های تاسیسات از درز انقطاع ممنوع می باشد.

عبور لوله های تاسیسات از درز انقطاع ممنوع می باشد.

درز انقطاع به منظور جلوگیری از خسارت ﻭ ﮐﺎﻫﺶ ﺧﺮﺍﺑﯽ ﻧﺎﺷﯽ ﺍﺯ ﺿرﺑﻪ ساختمان های ﻣﺠﺎﻭﺭ ﺑﻪ ﯾﮑﺪﯾﮕﺮ در زمان زلزله ایجاد می گردد.

عبور یا نصب هرگونه تاسیسات خصوصا عبور لوله های تاسیساتی از درز انقطاع ممنوع است . چرا که در زمان زلزله تراز های مختلف از ساختمان دامنه نوسانات مختلفی دارند . بنابراین باعث شکستگی لوله های صلب خواهد شد .

یکی از اتفاقات ناخواسته در هنگام زلزله ایجاد شکستگی ها در تجهیزات صلب و خصوصا لوله های تاسیساتی می باشد . و دلیل اصلی منع مقررات ملی از اتصال لوله های فولادی با جوشکاری ، به بدنه صلب ساختمان ( خصوصا لوله های گاز) همین مورد می باشد .

۲- عدم ویبره مناسب باعث ناپیوستگی در بتن ، ضعف سازه ای ، افزایش نفوذ پذیری و…

عدم ویبره مناسب باعث ناپیوستگی در بتن ، ضعف سازه ای ، افزایش نفوذ پذیری و…

چهار مزیت ویبره زدن بتن:

۱)هوای داخل بتن را خارج و آنرا فشرده و فضاهای خالی آنرا پر می کند.

۲)آب و ماسه و شن و سیمان را در هم فرو برده و آب اضافه به سطح بتن هدایت می شود.

۳)بتن را به زیر و روی طبقات آرماتور با فشار فرو می برد وهمچنین داخل آجهای آهن را پر میکند.

۴)نمای خارجی بتن را کاملا صاف و فشرده و زیبا می کند.

**دلیل اینکه بتن را ویبره می کنیم آنستکه فضاهای خالی و پر شده از هوا در داخل بتن به صورت حباب از آن خارج گردد و دیگر اینکه آب و سیمان و ماسه به درون شنها فشرده می شوند و در نتیجه بتن محکمتر و سالمتری بدست می آید.

۳-خیز سقف بدلیل اجرای غلط و زود برداشتن پایه های اطمینان

خیز سقف بدلیل اجرای غلط و زود برداشتن پایه های اطمینان

چرا باید به اجرای خیز منفی تیرها قبل از اجرای سقفهای بتنی توجه کنیم

اصولا سقفهای تیرچه بلوک و تیرهای بتنی بعد از بارگذاری و در طول زمان تحت تاثیر بارهای وارده تغییر شکلی موسوم به خیز خواهند داد حال اگر ما این تغییر شکل را با استفاده از خیز منفی پیش بینی و جلوگیری نکنیم در حین یا حتی قبل از زمان بهره برداری با مشکلاتی مواجه خواهیم بود و در ضمن شکم دادن تیر بتنی نشان از ضعف و عدم کفایت مجری ساختمان می باشد. و معمولا در ساختمانهایی که سازنده از نوع غیرمتخصص می باشد به وضوح این ضعفها را میتوان مشاهده کرد.

معمولا خسارتهای حاصل از ایجاد خیز غیر سازه ای هستند ولی وجود خیز در تیر در طول زمان ممکن است مشکلاتی از قبیل اخلال در عملکرد دربها و پنجره ها به وجود بیاورد و باعث خارج شدن پنجره ها از رگلاژ شده و دربها و پنجره هایی که زیر تیر دارای خیز قرار میگیرند ممکن است باز و بسته نشوند، همپنیین در صورت خیز برداشتن تیر دیوار زیر آن ترک میخورد و همه این موارد علاوه بر اینکه خسارت به ساختمان وارد میکند موجب ایجاد حس نا امنی در ساکنین خواهد شد که مسلما هدف ما به عنوان مجری عدم ایجاد این موراد در ساختمان است، پس حواسمان به خیز تیر و سقفها باشد!

– تعبیه خیز منفی برای تیرها و دال های با دهانه بزرگ به گونه ای كه بتواند تغییر شكل دراز مدت ناشی از بار مرده را جبران نماید، الزامی است. (مطابق بند ۹-۱۲-۱-۶ قسمت ۶ از مبحث نهم مقررات ملی ساختمان – ویرایش سال ۱۳۹۲) مطابق بند ۱۰-۴-۵-۵ از نشریه شماره ۵۵ برای سقف تیرچه و بلوك می توان به ازای هر متر طول دهانه ۲ میلیمتر خیز برای تیرچه ها در نظر گرفت.

۴-کاهش ارتفاع مقطع تیر به دلیل قالب بندی نادرست

کاهش ارتفاع مقطع تیر به دلیل قالب بندی نادرست

مسائل مربوط به قالب بندی اسكلت بتنی

قالب بندی در محل اتصال تیر به ستون با درنظر گرفتن ابعاد تیرهای منتهی به اتصال به طور كامل صورت گیرد و از به كار بردن مصالح از قبیل پلی استایرن یا سفال به عنوان بخشی از قالب بخصوص در تكیه گاه خودداری شود.

– لازم است كنترل های لازم درخصوص شمع بندی زیر سقف و تامین پایداری آن بخصوص در كنسول ها، طبقات با ارتفاع زیاد و شمع بندی زیر اولین سقف كه بعضاً بر روی بستر سست قرار می گیرد، انجام شود.

– از سالم بودن قالب های تیر و ستون اطمینان حاصل شود و قالب بندی نیز به گونه ای باشد كه تا حد امكان از خروج شیره بتن جلوگیری بعمل آید.

– لازم است شاقول بودن قالب های ستون قبل از بتن ریزی مطابق رواداری های مجاز مندرج در جدول ۹-۱۲-۱ مبحث نهم كنترل شود و از پایداری قالب اطمینان حاصل گردد.
– به منظور تامین پوشش بتن اطراف كلاف آرماتوربندی، از اسپیسرهای مناسب استفاده شود و درصورت استفاده از اسپیسرهای فلزی (مانند میلگرد) اتصال آن با جوش به كلاف میلگرد مجاز نمی باشد.
– زمان قالب برداری مطابق جدول شماره ۹-۱۲-۲ از مبحث نهم مقررات ملی ساختمان باشد. (پیوست ۱)

۵-نبستن سنجاقی ها در اجرای آرماتور ستون

نبستن سنجاقی ها در اجرای آرماتور ستون

میلگرد سنجاقی چیست؟

این میلگرد جهت مقاومت در برابر نیروی برشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. شکل ظاهری آرماتور سنجاقی شامل یک میلگرد طولی با دو انتهای خم با زاویه متفاوت است. 

میلگرد سنجاقی نوعی میلگرد باریک و کوچک است که از هر دو طرف خم و به شکل سنجاق در آمده است. با توجه به دسته‌ بندی میلگردها، میلگرد سنجاقی در دسته میلگردهای عرضی قرار دارد و با نام‌ هایی همچون قلاب دوخت، دوخت ستون، رکابی و سنجاقکی نیز شناخته می ‌شود. میلگرد سنجاقی تأثیر مستقیم بر نحوه عملکرد ستون‌ های بتنی تحت تأثیر بارهای جانبی می‌ گذارد؛ از همین ‌رو استفاده از آن امری بسیار ضروری است.

بارهای جانبی که می‌ توانند بر عملکرد ستون و دیوارهای برشی تأثیر بگذارند شامل لرزش، طوفان و حوادث طبیعی مثل سیل هستند. این میلگرد کوچک و پرکاربرد در اشکال مختلفی نیز وجود دارد که هر کدام برای کاربری خاصی مورد استفاده قرار می ‌گیرند. لازم به ذکر است که بهترین میلگرد برای ساخت قلاب سنجاقی میلگرد مدل a2 و سایز ۸ و ۱۰ در نظر گرفته ‌شده است، اما این امر بسته به نوع نقشه و طراحی می ‌تواند توسط مهندس انتخاب شود.

لینک کوتاه : https://mojryanzisalah.ir/?p=1674

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.