• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024

اخبار ویژه

چکیده صورتجلسه ۱۲۴ ام هیئت مدیره سال ۱۴۰۱ خورشیدی گزیده سخنان دبیر انجمن سازندگان در جلسه ی مشترک با سازمان نظام مهندسی خطاب به مجریان ذیصلاح مراسم تجلیل از مجریان برتر ۱۴۰۰ و کارشناسان نظارت و مدرسین ورکشاپ ها گزیده سخنان جناب آقای مهندس محمدحسین فرزی ، دبیر محترم انجمن سازندگان مسکن و ساختمان استان قم گزیده سخنان جناب آقای مهندس امین مقومی ، رئیس محترم سازمان نظام مهندسی مسکن و ساختمان استان قم توصیه های جناب آقای مهندس اسماعیل اسدی ، رئیس اداره توسعه مهندسی و نظارت اداره کل راه و شهرسازی استان قم مراسم بزرگداشت روز مهندس و سومین سالروز تاسیس انجمن مجریان ذیصلاح مورخ ۱۴۰۰/۱۲/۵ چکیده ی صورتجلسه شماره ۸۲ هیئت مدیره دوم جدول حداقل تعرفه مجری ذیصلاح ۱۴۰۳ جلسه تقدیر از کارشناسان نظارت در سال ۱۴۰۲ چکیده ی صورتجلسه شماره ۸۱ هیئت مدیره دوم چکیده ی صورتجلسه شماره ۸۰ هیئت مدیره دوم چکیده ی صورتجلسه شماره ۷۹ هیئت مدیره دوم چکیده ی صورتجلسه شماره ۷۸ هیئت مدیره دوم برگزاری ورکشاپ “نمای خشک با محوریت آموزش نصب سنگ اسلب”

17

بچینگ پلانت و کاربرد آن در صنعت ساختمان

  • کد خبر : 2248
  • ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۶
بچینگ پلانت و کاربرد آن در صنعت ساختمان

بچینگ پلانت دستگاهی است که مواد تشکیل دهنده بتن را با هم ترکیب کرده و بتن تولید می شود. برای تولید بتن نسبت های مشخصی از سیمان، آب و سنگدانه ها با یکدیگر ترکیب می شوند. این نسبت ها که همان طرح اختلاط بتن نامیده می شود برای رسیدن بتن به مقاومت مورد نظر، تأمین […]

بچینگ پلانت دستگاهی است که مواد تشکیل دهنده بتن را با هم ترکیب کرده و بتن تولید می شود. برای تولید بتن نسبت های مشخصی از سیمان، آب و سنگدانه ها با یکدیگر ترکیب می شوند.

این نسبت ها که همان طرح اختلاط بتن نامیده می شود برای رسیدن بتن به مقاومت مورد نظر، تأمین دوام کافی و اسلامپ مورد نظر مشخص می شود.

به طور کلی می توان گفت، بچینگ پلانت با توجه به طرح اختلاط بتن و استفاده از پمپ های تعبیه شده، سیمان را از سیلوها و سنگدانه ها را از مراکز دپو با نسبت های مختلف، داخل دیگ ریخته و سپس آب به داخل این قسمت هدایت می شود.

پس از این مرحله مواد تشکیل دهنده بتن، مخلوط شده و از قسمت تخلیه خارج می شوند. لازم به ذکر است در برخی از پروژه ها، با در نظر داشتن ابعاد و حجم پروژه، از بچینگ پلانت در محل استفاده می شود.

اجزاء تشکیل دهنده بچینگ پلانت

بچینگ پلانت شامل قسمت هایی چون سیلوهای سیمان، منبع آب، مخزن شن و ماسه، باسکول شن و ماسه، باسکول سیمان، دیگ میکسر، اتاق اپراتور، حلزونی انتقال سیمان و کنتور آب است.

  • سیلوهای سیمان: ذخیره سیمان در سیلو که نوع و اندازه سیلوها متناسب با ایستگاه مرکزی بتن متفاوت است.
  • منبع ذخیره آب: اندازه گیری خودکار آب مورد نیاز هر بچ و انتقال به میکسر
  • مخازن شن و ماسه: ذخیره شن و ماسه مورد نیاز به تفکیک
  • باسکول شن و ماسه: اندازه گیری شن و ماسه به مقدار مورد نیاز و ارسال به میکسر
  • باسکول سیمان: نگهداری سیمان با تیپ های مختلف سیلو به صورت جداگانه
  • دیگ میکسر: مخلوط موادی همچون سیمان، شن، ماسه و آب با یکدیگر
  • اتاق اپراتور: کنترل کمیت ها و احجام داده شده در این قسمت توسط اپراتور
  • حلزونی های انتقال سیمان: انتقال سیمان از سیلوها به باسکول سیمان
  • کنتور آب: اندازه گیری حجم آب مورد نیاز در هر بچ

انواع بچینگ پلانت از نظر تولید بتن

بچینگ پلانت تر : در بچینگ پلانت های تر همه مصالح به صورت همزمان ترکیب شده و نهایتا بتنی فراهم می گردد که تخلیه شده و به محل مورد نظر انتقال داده می شود.

بچینگ پلانت خشک : اما در بچینگ پلانت خشک، ابتدا سنگدانه ها و سیمان با هم مخلوط شده و سپس این مخلوط به تراک میکسر منتقل می گردد. آب در تراک میکسر و حین حمل بتن، به مصالح اضافه گشته و عملیات میکس انجام می شود.

انواع بچینگ پلانت از نظر ساختار

بچینگ پلانت ها به دو دسته کلی ثابت و متحرک تقسیم می شوند که هر کدام مزایا و معایب خاص خودشان را دارند و با توجه به شرایط پروژه استفاده می گردند.

انواع مدل های بچینگ پلانت

بچینگ پلانت ها در دو مدل ستاره ای یا دراگلاینی و فیدری یا خطی ساخته می شوند. جزئیات این مدل ها به شرح زیر می باشد.

بچینگ پلانت دراگلاینی: این مدل بچینگ پلانت از قدیمی ترین دستگاه ها در خط تولید بتن می باشد. در این سیستم با استفاده از یک شن کش، مصالح را به درون سیستم انتقال می دهند و آن ها وزن می کنند.

عدم نیاز به لودر از مزایای این دستگاه محسوب می شود. اما نگهداری و تعمیر زیاد به دلیل قدیمی بودن سبب شده تا امروزه کم تر از این مدل استفاده گردد.

بچینگ پلانت فیدری: این مدل بچینگ پلانت از مخازنی ساخته شده که در کنار هم معمولا ۳ یا ۴ خانه را بسته به ظرفیت تولید تشکیل داده اند. این خانه ها به لودسل هایی برای توزین مصالح متصل می باشد.

از جمله مزایای این نوع سیستم می توان به جمع و جور بودن آن و کاربری و نگهداری آسان اشاره نمود. بچینگ پلانت فیدری در سه تیپ ثابت، موبایل و پرتابل ساخته می شود.

لینک کوتاه : https://mojryanzisalah.ir/?p=2248

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.